Sekretesspolicy

Företaget benämns som «vi», «oss», «vår» eller «vårt».

1. Personuppgiftsansvarig och kontaktuppgifter

Denna integritetspolicy förklarar hur vi samlar in och använder (hanterar) personuppgifter i vår verksamhet. Vi är ansvariga för hanteringen av personuppgifter.

2. Dina rättigheter

Om du vill utnyttja någon av dina rättigheter kan du kontakta oss. Du har rätt till svar så snabbt som möjlig, senast inom 30 dagar. Läs mer om alla dina rättigheter på Integritetsskyddsmyndighetens webbplats.

Generella rättigheter:

Tillgång till och rättelse av dina egna uppgifter: Du kan begära en kopia av all information vi behandlar om dig, och be oss rätta information som är felaktig.

Radering eller begränsning: I vissa situationer kan du be oss att radera och/eller begränsa hanteringen av information om dig själv.

Invända mot hantering av personuppgifter: Om vi ​​hanterar information om dig utifrån berättigat intresse har du rätt att invända mot det.

Dataportabilitet: Om vi ​​hanterar information om dig baserat på samtycke eller ett avtal kan du be oss att överföra information om dig till dig eller till en annan personuppgiftsansvarig.

Du kan lämna in ett klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten om vår behandling av personuppgifter. Vi hoppas att du vänder dig till oss först, så att vi kan försöka lösa ärendet åt dig på ett bra sätt.

3. Vem vi hanterar personuppgifter om

Vi hanterar personuppgifter om:

Kunder.

Kunders kunder, om förmedlandet av tjänsten kräver detta.

Potentiella kunder.

Kontaktpersoner hos leverantörer och samrbetspartners.

Besökare av hemsidan.

Jobbsökande.

Anställda.

Tidigare anställda.

Kunders anställda, om förmedlandet av tjänsten kräver detta.

Kunders tidigare anställda, om förmedlandet av tjänsten kräver detta.

4. Hur vi samlar in personuppgifter

Att tillhandahålla personuppgifter till oss är frivilligt. För att vi ska kunna leverera produkter eller tjänster behöver vi dock en rad upplysningar från dig. Vi varken hyr ut, köper eller säljer personuppgifter från/till andra. Vi använder inte automatiserade beslut eller profilering i hanteringen av dina personuppgifter.

Vi behandlar personuppgifter när någon:

ingå avtal med oss ​​om köp av produkter/tjänster

ingår ett medlemskap hos oss

kontaktar oss via e-post, SMS, sociala medier eller annan korrespondens

anmäler sig till vårt nyhetsbrev

beställer innehåll från oss, gratis och betalt

anmäler sig till evenemang (kurser, föreläsningar, workshops etc.) anordnade av oss, gratis och betalda

använder vår webbplats (jfr. avsnittet om cookies)

lämnar en kommentar på vår hemsida

lämnar in en förfrågan via kommunikationsverktyg eller kontaktformulär på vår hemsida

svarar på en enkät

5. Kategorier av personuppgifter, ändamål och underlag för hantering

Vi hanterar personuppgifter enligt följande hanteringsgrund i personuppgiftsskyddsförordningens artikel 6 nr. 1:

”Samtycke”: när du själv har gett oss ditt samtycke.

”Avtal”: för att kunna fullfölja ett avtal som du är part i, eller för att kunna utföra åtgärder på din begäran, innan vi ingår ett avtal.

”Rättslig skyldighet”: för att vi ska kunna fullborda en rättslig skyldighet.

”Berättigat intresse”: för att kunna tillvarata ett berättigat intresse, som vi anser väger tyngre än hänsynen till individens integritet.

Vi behandlar personuppgifter relaterade till:

Förfrågningar från dig, inkl. kommunikation, support, kundtjänst mm.

När du kontaktar oss via hemsidan (kontaktformulär, kommentarsfält, kommunikationsverktyg), via e-post, via telefon (samtal, SMS) eller sociala medier hanterar vi dina personuppgifter. Beroende på var och hur du skickar ett meddelande till oss kan detta vara kontaktuppgifter, IP-adress och annan information du väljer att skicka till oss.

Syftet är att kunna svara på förfrågningar från dig, för historik och att ha dokumentation ifall vi får in reklamationer, klagomål eller rättsliga anspråk. Behandlingsunderlaget är personskyddsförordningen artikel 6 nr 1 f), där de berättigade intressena är att kunna besvara förfrågningar från dig, för historik, samt att ha dokumentation i det fall vi får in reklamationer, klagomål eller rättsliga anspråk.

Vi granskar, arkiverar och raderar förfrågningar vid behov, men inte mer sällan än vartannat år. För att bevara eventuell historik och logik i kommentarsfältet raderas inte kommentarer systematiskt.

Förfrågningar som vi är skyldiga att bevara, som underlag i samband med ett reklamationsärende, sparas tills tidsfristen för reklamation/klagomål har löpt ut (två eller fem år). Bokföringsmaterial sparas i upp till fem år, enligt reglerna i bokföringslagen.

Köp av produkter och tjänster, inklusive medlemskap

När du köper produkter och tjänster av oss, inklusive medlemskap, behandlar vi personuppgifter såsom kontaktuppgifter, order- och betalningsinformation samt köphistorik.

Syftet är att kunna leverera produkter och tjänster, inklusive medlemskap, till dig efter beställning/köp, samt att ha en historik över sålda produkter och tjänster. Underlaget för hanteringen är artikel 6 nr. 1 i personskyddsförordningen b) avtal, eller c) rättslig skyldighet.

Bokföringsmaterial sparas i upp till fem år, enligt reglerna i bokföringslagen.

Marknadsföring i befintliga kundrelationer

När du blir kund eller medlem hos oss behandlar vi personuppgifter enligt ovan. Om du har en befintlig kundrelation med oss ​​kommer vi att kunna skicka marknadsföring till dig via e-post och SMS, i enlighet med marknadsföringslagen.

Syftet är att kunna ge god kundservice. Underlaget för hanteringen är personskyddsförordningen artikel 6 nr. 1 f), där de berättigade intressena är att kunna erbjuda dig relevanta produkter och tjänster. Hanteringsunderlaget kan också vara personskyddsförordningen artikel 6 nr. 1 a), där du har gett oss ditt samtycke. Du kan när som helst avregistrera dig från marknadsföring via e-post och SMS.

Information om hur du avregistrerar dig framgår av alla e-postmeddelanden och SMS kopplade till marknadsföring som vi skickar. Informationen sparas tills den registrerade begär att den tas bort.

Nyhetsbrev

Vi kan skicka ut nyhetsbrev i form av e-post, med artiklar, blogginlägg, rabatter, erbjudanden, checklistor och liknande.

Nyhetsbreven kan ibland även innehålla information om våra produkter och tjänster. När du prenumererar på nyhetsbrevet hanterar vi personuppgifter såsom dina kontaktuppgifter och IP-adress.

Syftet är att kunna informera om relevanta nyheter och erbjudanden, samt att ge god kundservice till potentiella och befintliga kunder.

Underlaget för hanteringen är personuppgiftsskyddsförordningens artikel 6 nr. 1 a) samtycke. Att prenumerera på nyhetsbreven är frivilligt och du kan när som helst återkalla ditt samtycke (avregistrera dig) genom att klicka på ”avregistrera” eller ”avsluta prenumeration” längst ner i ett av mejlen. Informationen sparas tills den registrerade begär att den tas bort.

Jobbansökan och anställning

När du söker jobb hos oss behandlar vi personuppgifter såsom kontaktuppgifter, CV och annan information vi behöver för att kunna bedöma din ansökan. Underlaget för hanteringen är personskyddsförordningen artikel 6 nr. 1 b) avtal, och eventuellt artikel 9 nr. 2 b) och h) om din ansökan innehåller särskilda kategorier av personuppgifter. Uppgifterna lagras så länge de är relevanta för ändamålet och raderas sedan.

För anställda behandlar vi personuppgifter enligt ovan, utöver uppgifter som är nödvändiga för att kunna betala ut lön och i övrigt administrera anställningsförhållandet. Hanteringsunderlaget för detta är personskyddsförordningen artikel 6 nr. 1 b), och eventuellt artikel 9 nr. 2 b) och h) för särskilda kategorier av personuppgifter. Uppgifter om anställda raderas som huvudregel när anställningsförhållandet upphör, om inte särskilda skäl (såsom tvist om uppsägning eller uppsägning) gör det nödvändigt att behålla dem längre. Uppgifter som rör löneadministration bevaras i upp till fem år, enligt reglerna i bokföringslagen.

Evenemang, även digitala

När du deltar i gratis evenemang hos oss samlar vi in ​​och behandlar personuppgifter såsom kontaktuppgifter. Vid betalda evenemang samlar vi också in order- och betalningsinformation. Syftet är att kunna erbjuda kunder och potentiella kunder relevanta kurser, föreläsningar och workshops.

Underlaget för hanteringen är artikel 6 nr. 1 i personskyddsförordningen a) samtycke eller b) avtal. Uppgifterna sparas tills du återkallar ditt samtycke och eventuellt begär att de ska raderas, eller, efter överenskommelse, i upp till fem år enligt reglerna i bokföringslagen.

Undersökningar

Vi informerar alltid om syftet med de undersökningar vi genomför, och om de är anonyma eller inte. Vi delar inte informationen med andra, eller använder den för andra ändamål än vad vi har angett. Vid anonyma undersökningar samlas inga personuppgifter in.

Hanteringsunderlaget för undersökningar som inte är anonyma är personskyddsförordningen artikel 6 nr. 1 a) samtycke. Uppgifterna lagras så länge de är relevanta för ändamålet, eller tills du återkallar ditt samtycke och eventuellt begär att de ska raderas.

Leverantörer, samarbetspartners och datahanterare

När du ingår ett avtal med oss, ​​antingen som leverantör, partner eller databehandlare, hanterar vi personuppgifter som kontaktinformation. Övrig information är normalt kopplad till en verksamhet och alltså inte personuppgifter.

Syftet är att kunna ingå sådana avtal och underlaget för hanteringen är personskyddsförordningen artikel 6 nr. 1 b) avtal. Uppgifterna sparas i upp till fem år, enligt reglerna i bokföringslagen.

Användning av hemsidan

När du använder vår webbplats hanterar vi personuppgifter såsom IP-adress och annan teknisk data, insamlad via cookies och analysverktyg.

Syftet är att ge dig en bra användarupplevelse, samt att utarbeta statistik för att kunna förbättra och utveckla webbplatsen och vårt tjänsteutbud. Underlaget för hanteringen är Personskyddsförordningen artikel 6 nr. 1 f), där de berättigade intressena är att ge dig en god användarupplevelse, samt att förbättra webbplatsen och vårt tjänsteutbud.

7. Överföring av personuppgifter utanför EU/EES

I vissa fall överförs dina personuppgifter utanför EU/EES, till exempel där vi använder leverantörer utanför EU/EES för att hantera utskick av nyhetsbrev, behandla kunduppgifter, göra produkter och tjänster tillgängliga på vår webbplats, möjliggöra betalning, för säkerhet på vår hemsida och i övrigt för att kunna driva vår verksamhet på ett säkert och effektivt sätt.

Överföring av personuppgifter till länder utanför EU/EES är endast tillåten till länder som godkänts av EU-kommissionen, eller under nödvändiga garantier enligt personuppgiftsskyddsförordningen. Detta kan vara Privacy Shield för leverantörer vi använder med säte i USA, användning av EU:s standardkontrakt eller enligt bindande affärsregler. Om du vill veta vilka leverantörer vi använder utanför EU/EES, och få tillgång till dokumentation av nödvändiga garantier, kan du kontakta oss.

8. Säkerhet

Vi tar informationssäkerhet på allvar, och vi kommer alltid att göra vårt yttersta för att skydda dina personuppgifter på bästa möjliga sätt. Vi använder bland annat starka lösenord, kryptering av data, åtkomstkontroll, säkerhetskopior och tvåfaktorsautentisering för att säkra våra data och förhindra att obehöriga får tillgång till att se, ändra, radera eller på något sätt påverka den data vi lagrar, bl.a. dina personuppgifter.

Vi använder endast välrenommerade leverantörer av IT- och administrationstjänster såsom webbhotell, webb- och PC-säkerhet, virusprogram, e-postleverantör, säkerhetskopiering med mera. 

Vi tillåter endast andra att få tillgång till och/eller behandla dina personuppgifter i enlighet med våra instruktioner, och endast där det är absolut nödvändigt (t.ex. för IT-support).

Vi har etablerade rutiner för hantering av intrång i datasäkerheten och vi kommer, vid eventuella avvikelser, att skicka ett meddelande om bristande efterlevnad till berörd myndighet inom 72 timmar efter upptäckten av ett brott. Om intrånget innebär en hög integritetsrisk kommer vi även att meddela berörda registrerade.

Cookies och analysverktyg på denna webbplats

Vad är cookies?

En cookie är en textfil som lagras i din webbläsare när du besöker en webbplats. Nedan beskriver vi hur vi använder cookies och analysverktyg på vår webbplats, i enlighet med lagen om elektronisk kommunikation, i den så kallade ”cookie-delen”: 2-7 b Användning av cookies/cookies.

Inaktivera eller radera cookies

Du kan själv stänga av och/eller radera cookies i din webbläsare. På webbplatsen www.ehalsomyndigheten.se/kakor/ kan du lära dig mer om cookies. Där kan du också lära dig mer om säkrare användning av internet. Om du stänger av eller tar bort cookies kan du ändra din användarupplevelse på en webbplats, och ibland fungerar inte tjänsterna på en webbplats som de ska.

Affiliatelänkar / Sponsrade länkar

Vi kan rekommendera olika produkter och tjänster genom så kallade affiliatelänkar (sponsrade länkar), som har skapats unikt för oss. När du klickar på en sådan länk lagras en cookie i din webbläsare, så att det ska vara möjligt att spåra eventuella köp. Vi informerar alltid tydligt om användningen av sådana länkar.

Godkännande av cookies

Vi använder cookies. Vi använder cookies för att anpassa innehåll och annonser, för att leverera sociala medie-funktioner och för att analysera vår trafik.

Ditt samtycke gäller på denna webbplats.